tisdag 17 februari 2009

Rån och regnväder!

Fredrik skriver:

Benedicte lättade på matpengen efter påtryckningar. Jag visade prov på ansvarslöshet och omognad. Jag tog inte ansvar då hon lät mig hålla i hushållskassan. jag var för sugen för det. Det dröjde en, max två dagar, innan jag utvecklat ett beroende och en villkorslös kärlek till den Snickersliknande chokladen "Nut Rageous". Det hela gick så långt att jag nu självmant utlyst käresta till min livs- och hälsocoach. Hon ska i fem dagar få bestämma vad och när jag ska äta, vad och när jag ska träna samt ha fullmakt att kleta in mig i aloe vera då jag utsatts för solljus. Benedicte är lyrisk. Att hon dessutom fick lov att tunna och schamponera mitt hår denna kväll framkallade ett underligt glädjefnatt. Hon nästan skrattade, grät, dreglade och spasmade på samma gång. Det hela såg mycket dramatiskt och obehagligt ut. Men jag är glad att hon är glad.

Övrigt nämnvärt är att vår trevliga lilla budget-bungalow blivit rånad. Tjuvarna tog Benedictes Ipod (som för övrigt slutade fungera för en vecka sedan) samt min mors operatörlåsta 3-mobil, säkert 5-6 år gammal, med trasig menyspak. Att jag hade min kamerautrustning för över 10 000kr där inne var de inte intresserade av.
Tjuvarna kanske hade planlagt det hela i månader. Spanat på käresta med kikare och sett hur väl utrustad hon varit, med både musikspelare och 3-mobil.
Hur det än ligger till slog de alltså till igår kväll, vilket tvingar mig och norsk till polisstationen på andra sidan ön. Allt för att käresta ska få ut en ny Ipod på försäkringen.

/Fredrik


Benedicte skriver:

Hei alle!
Vi har reist tilbake til Chalok Lam med baat fra "Bottle Beach"Her var tanken aa bare bli en dag, for jeg har dratt paa meg urinveisinfeksjon ogville egentlig til en lege. Men her selges pillene man trenger over disk i en slitenbetongkloss av en butikk. Saa vi valgte aa bli.Det var godt aa komme til ett sted med butikker, et storre utvalg av restauranter ogfine priser. Bungalowen koster oss 200 bath=50 kroner delt paa to. Beste hittils!

Men noen ville ikke at vi skulle kjenne oss for hjemme. Forste kvelden vi var ute aaspiste, ble vaar bungalow ranet. Min mobil, i-pod+ lader og horepropper ble tatt.Trist med musikken paa i-poden, men den sluttet aa gi lyd fra seg for en uke siden,saa jeg antar at det ikke var et saa stort tap. ;) Og mobilen var vel heller ikkehelt i topp form. Fredriks dyre kamera, min fine hoytaler og han kameralinser, nei det ville de ikkeha. Men de hadde dratt ut mitt haandkle fra posen sin, der kunne det jo ha skjultseg en og annen skatt?!?
Hadde jeg mott tyven for de/han/henne hadde stukket av skulle jeg gjort som Doppleri Erlend Loes bok: Bedt han paa ett glass vann og en banan kanskje. Maa jo vere envoldsomt energi-krevende hobby det der. Man skal ta seg inn, adrenalinet pumper og svetten renner.
Men jeg motte aldrig tyven. Saa jeg later heller som jeg er littbitter og tenker paa politi-anmelding og forsikring.

Ellers smiler livet til oss =)
Vi leker, bader, spiller strandtennis som jeg er saa dyktig paa, spiser god mat, harhoytlesning fra "Expedition L" av Erlend Loe paa svensk, nyter, elsker, krangler,henger rundt, elsker igjen og bare er med hverandre. Vi har det fint sammen jeg ogFredrik! =)

Etter forste natten i Chalok Lum:
I dag har vert nok en herlig dag. Vi har renset Fredriks Feng Shui. Tatt av en byrdefra han skuldre. Jeg fikk nemlig klippe hans haar og shamponere det grundig. Det vari dypt behov av litt omtanke og kjerlighet. Han er naa ett kilo lettere.Og jeg fikk smore inn hans myggstikk og dermed minsket noe paa mitt 2 kilos"mega-forstehjelps-skrin".Og jeg var best i strandtennis, bare for aa si det, ikke det at jeg maa si det, mendet er greit aa ha sagt det likevel.+ maten da, altid denne fantastiske maten, som bidrar til en herlig dag!

Etter andre natten i Chaluk Lum:
Regnet botter og spann i dag.Vi spilte vaar faste morgenrunde med strandtennis og da kom det! Fosser fra himmelenog renset gater og hjem, utrolig mektigt.I dag er ogsaa forste dagen for meg som Fredriks personlige coach. Han ansatte meg igaar for 5 dagers mat-coaching. Altsaa jeg faar bestemme alt som skal inn i hansmunn av mat og drikke i 5 dager. Ih...elsker saant!Naa er det slutt paa billig "Lay-chips" og "Nutrageous". Men i dag er detnedtrappningsdag, saa han faar en "nutrageous" (daarlig verson av snickers) i dag.I morgen blir det andre boller, benny is in carge!
Men jeg er snill og glem ikke at det er hans ide! =)
Klemmer og Kjerlighet!


5 kommentarer:

  1. Hej vänner! tråkigt att höra att ni blivit rånade...hoppas tjuvarna insett sin dumhet när varken iPoden eller mobilen fungerar. hehe. Dumskallar.

    För övrigt kan jag berätta att vi har massa fulsnö här, det är kallt, och varje gång solen behagar att visa sig blir vi lika förvånade. Men jo då annars är det bara fint här.

    Kraaaam!!!

    SvaraRadera
  2. Dagens resetips: om ni ska försöka få ut försäkringpengar för det som blev stulet så kanske ni inte ska berätta för hela världen att det som stals var trasiga saker ;)

    SvaraRadera
  3. ja ska iväg till schweiz och jobba med beskärning på vångårdar i sommar och sen ska ja iväg till italien en sväng och bara semestra lite, om allt går vägen vill säga.
    hoppas på att kunna få lite ut på turné och bygga tält jobb också. får väl se hur de går med det där.. låter som ett äventyr ni har! mer bilder!!
    kärlek!

    SvaraRadera
  4. Åh, vad härligt ni verkar ha det. Förutom att Freddan inte får äta vad han vill. ;) Annars verkar det vara soft och beach varje dag. När ska ni börja äta lera och skölja tarmar?

    /Tobias

    SvaraRadera
  5. Jag har precis, på min bästa norska, läst Benedictes inlägg för Louise som matar Esther med gröt. Det låter som att ni har det bra där ni är. Louise låter hälsa att hon har inte skrattat så mycket på länge som när hon läste Fredriks inlägg. Det kanske säger mer om hur spännande vi har det..Det här var dock sekretessbelagt fick jag precis veta. Fredrik får under inga omständigheter tro att han är rolig. Louise ser framför sig en blöt hund, läs Fredrik (med tanke på hårtvättningen). Vi ser fram emot att läsa mer från er! Många kramar och tankar från OLE
    (Olof, Louise, Esther

    SvaraRadera