torsdag 5 februari 2009

Brente skuldre og sand i sengen!

Fredrik skriver:

Nu är det svenskens tur att skriva. Kanske lika bra det så folk förstår. Benedicte och jag har parkerat oss i en bungalow vid stranden Hat Salat pa norra Koh Phangan. Har är livet som en dröm. En strand utan partyturister och en lugn reggaeliknande atmosfär råder. Imorse hade vi ställt klockan på väckning. Kl 06.00 steg vi upp likt två solstrålar och började morgonpasset. Först löpning längs stranden och tillbaka, efter det avrundade vi med några krampaktiga solhälsningar. Detta gjorde jag for att få mat av Benedicte. Det ar hon som har hand om ekonomin och tycker att jag ätit for mycket i mitt kära lidingökollektiv. Jag har abstinens. Jag har kommit över ett paket kex som jag i smyg syndar i mig mellan frukost och middag. Ja, flickebarnet ater inte lunch. Jag äter turkisk peppar ibland och bävar infor dagen de tar slut.

Men trots att kärestas sunda livsstil frontalkrockat med min, relativt väl tilltagna kosthållning, har vi det fint ihop. Vi läser högt for varandra ur Erland Loes "Doppler". Den handlar om en man som sagt upp sig från jobbet och flyttat till skogs. Där umgås han med en älgkalv vars mor han dräpt. Väldigt bra bok.

Nu ska jag vidare och försöka hitta nagra kexsmulor under sängen. Människans överlevnadsinstinkter är imponerande. Jag tänker inte dö har...

/Fredrik Stoltz


Benedicte skriver:

Teknologien og internett har tatt seg veien hit ogsaa, til en beskjeden strand nordpaa koh phangan. Her vistes lykkelige loshunder, tilfredse thailendere og en og annen svenske. For ikke aa glemme noen store, lyseblaa vensner med tatoveringer...britter.

Vi nyter til fulle av herlig thai-mat, sol, bad og strand, "hengekoje-heng", vaar fine bungalow og hverandre. Ellers har dagene gaatt til smaa dagsturer for aa kjope unodvendige saker til meg. Neilsaks og saant...
Vi har faatt en nydelig liten hundevenn. Har ikke gitt han noe navn enda, men det kommer.Vi har det helt enkelt veldig bra, nesten for bra, nesten saa bra at man faar daarlig samvittighet ovenfor seg selv at man ikke alltid har sorget for aa ha detsaa bra. Eller nei...jeg fabler...

Vi har utdelt ansvarsomraader til hverandre for aa sorge for mindre diskussjoner og braak. Fredrik er okonomi-ansvarlig. (det vil si at han skriver noye ned hver en krone som har forlatt MIN lommebok under dagen. Og i systematisk ordning i kolonner har vi hver vaar lille lodrette 1-cm-stripe hvor han skriver private innkjop. (Vi er enige om at dette kun faar vere en kort besettelse.) Jeg faar kanskje skylde meg selv, det er tross alt jeg som har introdusert han for"lister". Naa elsker han "lister" nesten mer enn meg.
Jeg derimot har det tyngste ansvaret: Drikke-ansvarlig og solkrem- og smore- ansvarlig.

Saa saan har vi det! Herlig, paa alle sett og vis. Ingen ting aa klage paa...men jeg klager desverre litt likevel.Rart hvordan jeg alltid finner noe?!? "Aahhh nei...jeg er solbrent paa skuldrene...Aaahhh...det er saa ekkelt med sand i sengen."

Jeg skal begynne aa holde kjeft. Fredrik har foreslaatt det ogsaa ved disse tilfellene. =)
Jeg er takknemlig, jeg lover! Og jeg er glad i dere alle!
Kjerlighet og overskuddsvarme til dere alle!


/Benedicte Kihle

5 kommentarer:

  1. Hej på er!
    Claudia här - Angelina kollega. Fredag morgon, mulet och tråkigt väder. Men så lyste dagen upp av er två! Tack för att vi får ta del av er resa - underbar läsning! Massor med kramar och lycka!

    SvaraRadera
  2. Hej igen vänner! Jag och Claudia fick oss ett riktigt gott skratt när vi läste ditt inlägg Fredrik. Hahhahhaha! Jag kan se dig krypa omkring på golvet och slicka upp varenda kexsmula. =) Är det riktig panik så lovar jag att skicka dig mera turkisk peppar...men shhh säg inget till Benne. Bamsekram till er båda!!

    SvaraRadera
  3. Vafan, har de inga öl på stället?

    SvaraRadera
  4. fyfan va avundsjuk man blir!! själv är i götet och knegar på. men fint med ny kärlek och varm famn att somna i om nätterna och planer på utlandsresa om 5 månader, så helt mörkt är de inte, om än rätt mulet.
    hur länge stannar ni borta?
    ja saknar dig bennie!! har ett kort på oss två hemma hos mig som ja tittar på ibland och ler.
    puss!

    SvaraRadera
  5. Hei linnea!
    Aah...saa fint =)
    Godt aa ha kjerlek i kulden.
    Vi blir borte i 5-6 maaneder. Hvor har ni planer om at aaka?
    Jag har med kort paa deg og meg hit til Thailand =) Gjor meg glad!

    Puss og kram

    SvaraRadera