måndag 11 maj 2009

Fredrik flyger med liten norsk

Norsk och jag har 12 ynka dagar kvar på vår semester. Vi har kommit upp oss ett par hack från vår Thailandvistelse. Där bodde vi på bohemstället Independent Bo. Detta innebar att vi bodde i ett unket litet råtthål i dryga veckan. Myrstigar på väggarna, en toalett som varken jag eller norsk vågade använda p g a skarp odör vid toalockslyft, mögelmonster i taket samt konstant saltvattenklibb oavsett hur nära fläkten vi befann oss. Här på Bali är livet annorlunda. Vi blir hembjudna till den ena höjdaren efter den andra. Vi avnjuter middagar och skålar för kapitalet med gräddan av eliten. Toppolitiker, forksare och framtidsmän. Den typen av människor. Vi har skakat hand på att inte hålla igen. Vid minsta lilla chokladsug tillexempel. Ja, då beger vi oss till Kue och köper oss tjocka med lyxiga chokladpraliner som vi sedan tvingar ner med en snygg kaffeshake. Jag och Benedicte lever livet. Detta är varken lögn eller skryt, detta är fakta. Igår bjöd vi över vår hyresvärd och kompanjon Bill på en stilig liten middagsbjudning, skålade för kapital och bokade in oss för tre månader till nästa år. Vi gillar Bill. Han har John-Cleese-mustash och är alltid rar och trevlig mot sitt unga hyrespar.

Vi har även lyckats bli ett respekterat affärspar här på ön. Igår satte vi sista spiken i kistan genom att besöka en fabrik som tillverkar smarta och ekologiska produkter av olika slag. Vi blev mottagna som höjdare blir mottagna. Dörrar hölls upp, händer skakades, te serverades och nervösa flin utbyttes. Vi köpte varor för knappa miljonen och kommer dra in drygt fyra sådana efter beräkningar. Vi pratar indonesisk valuta nu, för nervösa föräldrar som kan tänkas läsa.

Här kommer en smaskig liten film som visar hur kul man kan ha i Balinesisk vänstertrafik utan körkort. Håll till godo...

6 kommentarer:

  1. Omg jag blev helt åksjuk av den filmen ;-) Benedicte jag är djupt imponerad av dig, att du vågade åka med Fredrik!! Hahaha. Och leve kapitalet?? Vad har hänt? Jag trodde att er resa skulle leda er ännu närmare upplysning och andlighet. Hmpf, hmpf ska bli mycket intressanat att träffa er i sommar ;-) Kram och jag älskar er!!

    SvaraRadera
  2. ha! jag tror att tiden på Lidingö har satt djupa spår... här skålar vi ju för kapitalet varje kväll..

    SvaraRadera
  3. Haha, "kul i Balinesisk vänstertrafik utan körkort"!

    SvaraRadera
  4. hey bennie!
    hur ar ni de? ja ar nere i schweiz och ska imon borja jobba pa vinodlingar, 10 timmar om dan i stekhet sol. ska bli spannande! sen drar ja vidare till spanien en svang. men vilket fall, vi har bestamt en ny atertraff hos Cilla den 10 oktober tror ja de va. skulle va jatte fint om du kunde komma! va ju evighet sen vi sags!!
    hor av dig baby. tanker pa dig!
    puss

    SvaraRadera
  5. Vilka supervackra bilder av ett supervackert par! :)
    Och jag ska snart skicka över Gbg-hyresvärdarna. Kram!

    SvaraRadera